Španski Metar 2019
Pilar Miro
Rediteljka i scenaristkinja Pilar Miro svojim jedinstvenim filmskim glasom i televizijskim rukopisom označila je dolazak čuvenog rediteljskog trojca u periodu tranzicije, koji su uz nju činile Hosefina Molina i Sesilija Bartolome. Među odabranim filmovima naći će se neki od njenih najprepoznatljivijih naslova koje je režirala tokom petnaest godina karijere i deo je programa kojim Institut Servantes želi da podseti na doprinos žena španskoj kinematografiji.
Posebno je zanimljiv film „Gari Kuperu koji si na nebesima“ (1981) koji predstavlja svojevrsnu autobiografsku ispovest u kojoj Pilar Miro kroz svoju glavnu junakinju preispituje i svoj život, posao, ljubavne i prijateljske odnose i donosi drastične odluke.
Ciklus otvara film „Beltenebros“ (1991) koji joj je osim deset nominacija za nagradu Goja doneo i Srebrnog medveda za izuzetan umetnički doprinos na Međunarodnom filmskom festivalu u Berlinu. Publika će tokom narednih dana moći da se uveri zbog čega je Pilar Miro nezaobilazna na stranicama filmske i televizijske istorije ne samo Španije, već i cele Evrope.
Ženski ugao
Ciklus „Ženski ugao“ program je koji Institut još od 2010. godine posvećuje kulturi žena. Obuhvata raznovrstan filmski program novije produkcije koji su režirale žene, a obrađuje njima blisku tematiku. Bilo da je reč o već poznatim pričama ispričanim iz novog ugla ili se pak predstavljaju sa sasvim novim temama i problemima, ove autorke hrabro izlaze iz granica koje su postavile njihove kolege i pišu nova pravila kinematografije, pozivajući publiku da otvorenog uma i srca prihvati i preispita njihova ostvarenja.
Program otvaramo dirljivom pričom „Karmen i Lola“ o dve Romkinje koje brane svoju ljubav uprkos osudi i nerazumevanju sredine, da bismo filmsko druženje potom nastavili sa pet kratkometražnih ostvarenja realizovanih između 2014. i 2018. godine, koji u svega nekoliko minuta prikazuju kratke isečke iz svakodnevice svih nas, iza kojih se kriju mnogo veće životne istine, problemi, izazovi i strepnje sa kojima se nosimo iz dana u dan.
„Ljubav i strah“, film koji je 2017. režirala Karmen Blanko prati mladu i nezavisnu Evu tokom letnjeg odmora koji provodi u rodnom gradu, gde ponovo biva oživljeno iznenada prekinuto prijateljstvo iz detinjstva. S druge strane, „Uz vetar“ (Merićel Kolelj, 2018) je film u kojem glavna junakinja ne stiže da se vrati na vreme u svoj rodni grad pre nego smrt zadesi njenog bolesnog oca. Tamo će je dočekati ostatak porodice predvođen njenom majkom koja joj sada izgleda prilično strano i daleko. Ovo su samo neke od priča koje očekuju sve one dovoljno radoznale da zavire u jedinstveni ženski ugao na XII Festivalu filma na španskom jeziku.
Savremeni film
Da li izazovi pred kojima se nalazi svet današnjice zvuče jednostavnije ili složenije, ako ih slušamo na španskom jeziku? Ili su oni pak isti na kojem god se meridijanu nalazili i na kojem god jeziku pričali, razmišljali, sanjali?
Savremeni film i ove godine hvata se u koštac sa izazovima dvadeset prvog veka. Kroz, prema našem mišljenju, najbolje aktuelne filmove snimljene na španskom jeziku pokušavamo da ponudimo odgovore na brojna pitanja. Poigravaćemo se sa inspiracijom koja muči protagonistu drame „Autor“ (Manuel Matin Kuenka, 2017), opsednutog željom da napiše roman, a kome profesor savetuje da se fokusira na ljude, i pokušaćemo, zajedno sa Marijom, da počnemo život iz nova nakon što nam porodica pomrsi konce u filmu „Marija (i ostali)“ (Neli Regera, 2016). Navijaćemo čas za šarmantnog galeristu, čas za pomalo mrzovoljnog umetnika u argentinskom hitu „Moje remek-delo“. Borićemo se protiv predrasuda u nagrađivanoj dugometražnoj drami „Karmen i Lola“ (Aranća Ećevarija, 2018) koja govori o dve Romkinje, tinejdžerke, koje uprkos diskriminaciji i osudi sredine, odlučuju da brane svoju romantičnu vezu. Smejaćemo se uz penzionisani bračni par u pokušaju da odbrani svoj dom i svoj mir od dece koja žele da se usele nazad kod roditelja u meksičkoj komediji „Cuando los hijos regresan“ (Ugo Lara Ćavez, 2017).
A kada završimo druženje u Beogradu, pakujemo kofere i filmske trake kako bismo već početkom juna deo našeg programa „Savremeni film“ preselili u Kulturni centar Novog Sada!
PILAR MIRO:
Beltenebros (1991), Pilar Miro
Gari Kuperu, koji si na nebesima… (1981), Pilar Miro
Krila sreće (1993), Pilar Miro
Pričaćemo večeras (1982), Pilar Miro
Tvoje ime truje mi snove (1996), Pilar Miro
Vrtlarev pas (1996), Pilar Miro
ŽENSKI UGAO:
Karmen i Lola (2018), Aranća Ećevarija
Ljubav i strah (2017), Karmen Blanko
Marija (i svi ostali) (2016), Neli Regera
Na razmeni (2017), Elena Martin
Uz vetar (2018), Merićel Kolelj
Kratkometražni:
Ajnštajn – Rozen prečica (2016), Olga Osorio
Jednom… (2015), Sonja Madrid i Marija Gera
Kafa za poneti (2014), Patrisija Font
Lukrecija (2018), Eva Marin
Tegle (2017), Mireia Poso
Vodeni put jedne ribe (2016), Mersedes Maros
SAVREMENI FILM:
Autor (2017), Manuel Martin Kuenka
Kada se deca vrate (2017), Ugo Lara Ćaves i Klaudija Gonsales-Rubio
Karmen i Lola (2018), Aranća Ećevarija
Mama (2017), Filip Von Hisenhoven
Marija (i svi ostali) (2016), Neli Regera
Moje remek-delo (2018), Gaston Duprat
Na razmeni (2017), Elena Martin
Rosa Ćumbe (2015), Jonatan Relajse
Šampioni (2018), Havijer Feser
Teret (2016), Alan Džonson
Večnost (2017), Oskar Katakora
Zmajeva odbrana (2017), Natalija Santa